נקע בקרסול

 
 

מאת: חן תמיר - פיזיותרפיסט מוסמך, ספורט פיזיותרפיסט

 

"נקעתי את הרגל", משפט שנשמע מוכר לכולנו, זוהי אכן אחת הפציעות הנפוצות באוכלוסיה בכלל ובקרב ספורטאים בפרט.
נקע אומנם לא מהווה סיכון לחיי אדם אך ללא ספק במרבית המקרים הוא פוגע בצורה כזאת או אחרת באיכות חיינו.

אם כן מהו נקע?
כידוע לנו שלד גוף האדם מורכב מעצמות הנמצאות במנח מסוים בהתאם למבנה הספציפי של כל מפרק (כגון ברך, קרסול וכו').
כתוצאה ממעידה/נפילה 2 עצמות עלולות לזוז ו"לצאת" מהמבנה התקין שלהם כך שמתרחשת  מעין פריקה רגעית של המפרק.
בכדי שלא תיהיה פריקה מלאה, הרצועות העוטפות את המפרק נמתחות בכדי להגן עליו- וזהו מנגנון הנקיעה.

כיצד נזהה נקע?
מקובל לחלק את הנקעים ל – 3 דרגות חומרה ובהתאם לכך גם התבטאות הסימפטומים כגון:
דרגה 1 – כאב קל, נפיחות קלה, קושי בהזזת כף הרגל ואולי אף בדריכה.
דרגה 2 – כאב בינוני, נפיחות, אולי שטף דם, קושי בהזזת כף הרגל, קושי בדריכה.
דרגה 3 – כאב חריף, שטף דם ונפיחות, אי יכולת להזיז את הקרסול, אי יכולת לדרוך.

כיצד נטפל באופן מיידי?
הטיפול הנפוץ הוא ע"פ ראשי התיבות באנגלית RICE (טיפול מומלץ ל-24 שעות ראשונות).
REST (מנוחה) – חשוב לא להזיז יותר מידי את הקרסול בכדי לא להעצים את הנזק.
ICE (קרח) – בכדי למנוע שטף דם ונפיחות מומלץ לשים קרח (לא ישירות על העור). 20 דק' קרח, 20 דק' מנוחה, 20 דק' קרח ואח"כ כל שעתיים
20 דק'.
ELEVATION – בכדי לשפר את ההחזר של הדם ללב והורדת הנפיחות, מומלץ להרים את הרגל בזמן שכיבה.
COMPRESION- כדאי לחבוש את הרגל בתחבושת אלסטית (לא הדוקה מידי) מהאצבעות עד אמצע השוק למשך 72 שעות.
כאשר דרגת הנקע חמורה מומלץ להעזר במכשיר עזר כגון: קביים, בכדי להוריד עומס מהרגל וכדי להימנע מדריכה מלאה.

מה יעשו לי בפיזיותרפיה?
 השיקום הפיזיותרפי לאחר נקע הוא בהתאם לדרגת הנקע ומצב המטופל.

הטיפול מתחלק ל – 2: השלב האקוטי, השלב הכרוני.

  1. שלב האקוטי (חריף) – בשלב הזה בד"כ מספר ימים לאחר הנקע חשוב להוריד נפיחות וכאב (ע"י מסג', אמבטיית מערבולת, חשמל). כמו כן חשוב להחזיר את טווחי התנועה של הקרסול (ע"י מתיחות עדינות,תרגול עצמי).

    אלמנט נוסף הוא חיזוק שרירי (בד"כ השרירים נוטים להדלדל בגלל הטראומה של האזור).
    ש"מ ויציבות – בקרסול מצויים "חיישנים" שעוזרים לשמור על שיווי המשקל, בזמן נקע החיישנים נפגעים ולכן חשוב להתחיל לשקם אותם (בעזרת לוח עץ, פטרייה).
     
  2. השלב הכרוני – לאחר מספר שבועות המטרה העיקרית היא למנוע את הנקע הבא:
    המשך הורדת כאב ונפיחות במידת הצורך, החזרת טווחי התנועה בדומה לרגל הבריאה (מתיחות, מוביליזציות של העצמות) חיזוק שרירים ע"י גומיות ומשקולות, שיפור מערכת שיווי המשקל בדרגות קושי עולות (טרמפולינה, ש"מ דינאמי, עיניים עצומות).

    בסוף השלב הכרוני חשוב לחזור לתפקוד היומיומי ועל כן חשוב לתרגל את הפונקציה הספציפית למטופל.

הערה:  ב – 2 השלבים הפיזיותרפיסט ייתן לכם תרגילים לתרגול עצמי בבית בהתאם לשלב הטיפולי, חשוב מאוד לעשות אותם בכדי להתקדם מהר ונכון.

כיצד ניתן למנוע את הנקע?

היות ונקע היא פגיעה המתרחשת באופן פתאומי קשה למנוע אותה אך למרות זאת הכרת גורמי הסיכון יכולים להקטין את הסיכוי לנקע:
 

  1. נקעים קודמים – אדם שנקע את רגלו בפעם הראשונה סיכויו לנקוע בשנית גדולים פי 5.
  2. ענפי ספורט הכוללים נחיתות ושינויי כיוון – ספורטאי מקצועי/חובבן חשוף יותר לנקעים ולכן עליו להשתמש בתומכים חיצוניים (קרסוליות או חבישה).
  3. מסת הגוף – מחקרים הוכיחו כי אנשים גבוהים ו/או שמנים מועדים יותר לנקוע
  4. סוג הנעל – ידוע שככל שהנעל פתוחה היא פחות מקבעת ופחות סופגת זעזועים והסיכוי לנקוע הינו גבוה יותר לכן מומלץ ללכת עם נעלים סגורות.
  5. משטח לא ישר – בזמן פעילות גופנית מומלץ להתאמן במשטחים ישרים ובזמן הליכה ברחוב חשוב להיות ערניים למהמורות או מכשולים (בליטה בולטת, עמוד נמוך).


לסיכום:
 כמו כל תחום ברפואה המטרה היא לנסות ולמנוע את הפגיעה לפני שהיא מתרחשת. אך מאחר ונקע הוא פגיעה פתאומית חשוב לדעת כיצד לטפל ברגעים הראשונים לאחר הנקע בכדי לצמצם את הנזק ובהמשך חשוב לעבור שיקום מסודר ובהדרגה בכדי לחזור לתפקוד בצורה מהירה אך זהירה.

                                                                                                                      ב ה צ ל ח ה!

 
 

 

גרסה להדפסה גרסה להדפסה       שליחה לחבר שליחה לחבר