דורבן העקב ( plantar fasciitis )

מאת: אלה גרביץ - פיזיותרפיסטית מוסמכת

תסמונת דורבן העקב היא תהליך דלקתי- ניווני באזור חיבור של רצועות וגידים בכף הרגל אל עצם העקב.

האבחנה של דורבן בעקב נעשית כאשר המטופל פונה עם כאבים, לעיתים עזים בעקב בעת הדריכה. בצילום רנטגן רואים זיז גרמי שבולט מהעצם בעקב ומכאן הכינוי העברי "דורבן".

הכאב הנלווה לדריכה, נובע ממתיחה של רצועה המחברת את עצמות כף הרגל עד העקב ועוטפת את השרירים ("הפסציה הפלנטרית") שתפקידה לשמור על הקשת הנורמלית בכף הרגל. בזמן נשיאת משקל על הרגל מופעל על הרצועה לחץ גדול ומקום החיבור של הרקמה עם העקב הופך לדלקתי.

ה"דורבן" גורם לכאבים חדים בעקב, המוקלים במנוחה ומוחמרים בתחילת ההליכה עד כדי אי יכולת ללכת ,שכיבה ופגיעה בתפקוד היומיומי. סוג הכאב הנפוץ בדלקת הוא כאב שבדרך כלל חמור יותר בבוקר בדרך כלל משתפר תוך כדי הליכה.

הסיבות להיווצרות "דורבן בעקב" הן: עודף משקל, פעילות בעמידה, ריצה ממושכת, שינוי ברמת הפעילות הגופנית, חוסר בתמיכה של קשת כף הרגל בתוך הנעל, גמישות ירודה של שרירי השוק, פציעה או מכה בעקב, שימוש בנעליים קשיחות מידי שאינן נענות לכיפוף הרגיל של קשת כף הרגל.

הטיפול הפיזיותרפי בדורבן העקב כולל:

• אולטראסאונד מקומי טיפול באזור העקב והרצועה.
  • הנחייה לתרגילי מתיחה לשרירי השוק והקרסול וחיזוק לשרירים המתאימים, מתיחות יבוצעו מספר פעמים ביום, בעיקר בבוקר ולאחר ישיבה ממושכת.
  • Taping- חבישה מיוחדת המבוצעת ע"י פיזיותרפיסט אשר עוזרת להוריד את העומס מהרצועה הפלנטרית ולהקל על הכאבים.
  • עיסוי עם קרח.
  • בנוסף לטיפול הפיזיותרפי יש להשתמש בנעליים טובות להליכה ולהתאים למטופל מדרס מתאים ,אשר יתמוך בקשת הפלנטרית ויוריד ממנה את העומס.
  • ירידה במשקל של המטופל יכולה לתרום להצלחת הטיפול.

חשוב לציין שאין מדובר בדלקת של חיידקים או נגיפים ולי כך אין צורך בטיפול אנטיביוטי, אלא בטיפול בכדורים אנטי – דלקתיים , במידת הצורך.

יתרונו של הטיפול הפיזיותרפי בשילוב עם מדרס מותאם בכך שהוא משפר את איכות חייו של המטופל, ויכול לפתור את הצורך בטיפול תרופתי או זריקות קורטיזון לתוך העקב, העלולות לגרום מלבד לתופעות לוואי גם לקרע של רצועות החיבור.

יש לציין שלא כל כאב בעקב הוא "דורבן" וחשוב לעשות אבחנה מבדלת . גורמים נוספים לכאב יכולים להיות שבר מאמץ של עצם העקב,פגיעה בכרית השומן של העקב,קרע של הרצועה הפלנטרית ,והקרנה מהעצב הסקיאטי (sciatica),בנוסף לכאב גב והקרנה לאורך הרגל יכול להתבטא גם בכאבים בעקב .

גרסה להדפסה גרסה להדפסה       שליחה לחבר שליחה לחבר